De Philipslijn (modelbaan) beëindigd

Philipslijn reed bij Modelspoor Museum

De Philipsfabriek in Drachten toonde in 1951 interesse in de trein als transportmiddel voor de levering van goederen. Er werd ten noorden van Drachten een verbindingsspoor aangelegd dat aansloot op de bestaande tramlijn. De lijn ging daarbij dwars door het centrum van Leek. Een stuk van het traject is in schaal nagebouwd met rijdende treinen en auto’s. Dit fraaie staaltje van modelbouw is t/m 12 maart (verlengd) te zien in het Modelspoor Museum in Sneek.

De spoorlijn naar de Philipsfabriek werd de “De Philipslijn” genoemd. Al vanaf begin jaren 1980 liet de Nederlandse Spoorwegen weten van de tramlijn af te willen. De baan was niet rendabel. Er was een verlies van één miljoen gulden per jaar. In 1984 kondigde de Nederlandse Spoorwegen de definitieve sluiting van de lijn aan. Het goederenvervoer vond plaats tot 1985. Philips was op het laatst de enige klant van de Nederlandse Spoorwegen op deze verbinding. Daarna is de lijn buiten gebruik gesteld en vervolgens in 1988 volledig opgebroken. Fokko Feenstra, Theo Maris en Niek Martens hebben een stuk van de lijn nagebouwd. Alles is zelf gemaakt. Van bomen tot bruggen en van kerk tot hotel.

Kortom, er is genoeg te beleven in het Modelspoor Museum.