Tijdelijke tentoonstellingen

Wat is er te doen?
Plan je bezoek

Kom langs en ontdek de wereld van de modeltreinen. Het museum beschikt over een uitgebreide verzameling van oude en moderne treinen.

Museumwinkel
Neem een kijkje!

Wat is er onder andere te koop is in onze museumwinkel? Leuke aanbiedingen voor kinderen en trein liefhebbers.

Mooie foto gemaakt?
Stuur hem in!

Schiet u zomaar uit de losse pols fraaie plaatjes in ons museum? Met uw kinderen of familie, van een feestelijke familie museum dag of van een evenement in ons museum? Laat het ons weten en verstuur uw bijdrage.

Kijkje achter de tijdelijke tentoonstelling

De Lelylijn
De nieuwe tentoonstelling ‘Zuiderzeelijn versus Lelylijn’ vertelt over de ideeën om Friesland beter per spoor te verbinden met de Randstad. Wordt één van die ideeën de Hyperloop? Het prototype van de door de TU Delft gebouwde Hyperloop is te bewonderen in het modelspoor museum.
In de tentoonstelling is een compleet overzicht te zien van alle ideeën om Friesland beter per spoor te verbinden met de Randstad. Van de veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren, waarbij de trein per boot de oversteek maakte over de Zuiderzee tot de magneettrein. En van de trein over de Afsluitdijk tot het traject door de polder. Hoogtepunt van de tentoonstelling is het model van de super snelle Hyperloop. Deze hyperloop is gebouwd door studenten van de TU Delft die daarmee in 2017 de eerste Space X competitie wonnen van Elon Musk. Dit prototype van de Delftse Hyperloop is nu voor het eerst in Friesland.
Te zien tot eind december 2024.

De opkomst en ondergang van de TEE in Europa.
Maar liefst acht verschillende treinen van de Trans Europ Express staan nu in Sneek. Ze geven een compleet beeld van deze snelle en vooral luxe treinen. Deze mini-expositie laat de opkomst en ondergang zien van een uniek Nederlands initiatief.
Zeven spoorwegondernemingen hebben in 1957 de Trans Europ Express (TEE) ingevoerd. De toenmalige president-directeur van de NS de heer Den Hollander heeft een belangrijke rol gespeeld in de samenwerking van de spoorwegen bij het opzetten van het TEE-netwerk.  Een belangrijke reden voor de ontwikkeling van de TEE was ook toen al de luchtvaart. Zakenreizigers gingen steeds meer gebruik maken van het vliegtuig en met een hoogwaardig treinproduct wilden de spoorwegen deze reizigers in de trein houden. De treinen moesten een hoog comfortniveau bieden en zoveel mogelijk uniformiteit. De treinen hadden alleen eerste klas. Het netwerk van de TEE begon in 1957 met dertien treindiensten, waarvan er vier in Nederland kwamen. In de jaren tachtig werd het TEE-netwerk geleidelijk afgebouwd. Op 26 mei 1995 reed de laatste TEE-trein onder de naam Watteau en is het definitieve einde van het TEE-tijdperk. De mini-expositie laat in 8 fases het TEE-tijdperk zien met een kenmerkende of iconische trein uit elke fase.
Te zien t/m december 2024.

Expositie N-Spoor.
Op dit moment is er een gevarieerde N-Spoor collectie te zien. Met bijzondere modellen.
Te zien t/m december 2024.

Unieke expositie “Circus per spoor” 

De expositie “Circus per Spoor”, is t/m eind december 2024 te zien voor het publiek. Onderdeel van deze tentoonstelling een levens echt miniatuur circus van circus Krone op schaal 1:87 en van Sarrasani op schaal 1:43. Miniatuur circus Sarrasani vertrekt medio september naar Engeland en is dus te zien tot eind augustus 2024.

De tentoonstelling ‘Circus per Spoor’ laat aan de hand van vele afbeeldingen, affiches en een heuse circus opstelling hoe de ontwikkeling van het circus door de jaren heen per trein van en naar hun bestemming werden vervoerd. Bezoekers kunnen zich ook laten fotograferen in een circus wand.
Het circus van P.T. Barnum was in Amerika het eerste circus dat zich per trein verplaatste en al snel vervoerden ook Europese circussen zich per trein. De laatste Circustrein die de regio Friesland aandeed was van Circus Amerikan in Leeuwarden in 1993.

       

Tentoonstelling Marklin auto’s schaal 1:16 van Norbert Leytens.
Te zien tot medio eind december 2024.

Het ontstaan van mijn Marklin-verzameling.
Als kind van een groot Amsterdams gezin, moest ik als kleine jongen wekelijks boodschappen doen op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Op de wandelroute naar de markt zat een hobbywinkel met modelspoorspullen, waar ik altijd even moest kijken. Maar wat ik in 1975 als kind met 25 cent zakgeld per week te besteden had, kwam niet in de buurt van de prijzen van die felbegeerde treinen in de etalage. Maar:…. je kon er wel gratis naar kijken.
Toen wij met onze eigen kinderen aan het kamperen waren in Winterwijk; het zal in de jaren 2000 of 2001 geweest zijn, trof ik daar zo’n zelfde winkel aan als in mijn jonge jeugd. Stapels treinen en wagons in de schappen van de winkel opgestapeld tot aan het plafond. Ik was op slag weer verliefd, maar nu op Märklin treinen, want als je dan écht gaat starten op ruim 40 jarige leeftijd, dan meteen ook maar goed. Mijn eerste digitale locomotief in HO werd gekocht. En daarna breidde die verzameling zich langzaam uit.

In april 2018 trof ik in de winkel van Modeltreincentrum in Amersfoort een 2e hands verzameling metalen Märklin auto’s aan. De robuuste uitstraling, de mooie afwerking en de stuur- en opwindtechniek, zoals ik die kende van uurwerken uit mijn jeugd, kon ik simpelweg niet weerstaan. En na de aanschaf van een eerste wagen volgde er meer. In de loop van vier jaar die volgde spaarde ik de huidige verzameling grotendeels bij elkaar; volgde ik de online veilingen en zocht bij gelegenheid ook in België of Duitsland naar betaalbare aanvulling in modeltrein winkels. Want al is de schaal weer heel anders dan mijn treinen het blijft een prachtige aanblik. En het is de sport van het zoeken en vinden van die ene aanvulling die nog niet in het bezit is.

   

Onze vaste en wissel collecties

Modeltreinen waren in het begin slechts bedoeld als speelgoed. Ze waren van blik met een opwindmotor en reden pas later op elektriciteit. Het museum heeft een flinke collectie van die oude treinen. In de loop der jaren werden de treinen steeds meer een exacte kopie van de werkelijkheid. Ze waren zo mooi dat ze een verzamelobject werden, leidend tot vele collecties. Het museum bezit een aantal van die verzamelingen, met verschillende thema’s, in verschillende schalen en tijdperken, waaronder ook het “Dokkumer Lokaaltje”. Met regelmaat worden onze tentoonstellingen, collecties en thema’s gewisseld.