Unieke blikken treinbaan uit 1930 in het museum

Unieke schenking blikken treinbaan uit 1930 voor Modelspoor Museum

Het Modelspoor Museum in Sneek is verblijd met een omvangrijke schenking unieke blikken treinen uit 1930, geschonken door Anthony de Galan uit Keerbergen (België). Bij de schenking zaten niet alleen locomotieven en rijtuigen maar ook rails en trafo’s. Met al het materiaal hebben vrijwilligers van het museum een authentieke blikken modelbaan aangelegd. De blikken treinen zijn van het merk Hornby (Meccano) en Marklin.  Beide staan bekend om de zeer fraaie en gedetailleerde uitvoering. Dat is vooral goed te zien bij de oogstrelende goederenwagons. Het bijzondere van deze schenking is dat de treinen nog dagelijks reden op een grote baan opgesteld op de zolder van de schenker. In goed overleg met de eigenaar is de baan afgebroken en zijn alle bruikbare onderdelen meegenomen naar Sneek. Van locomotieven tot transformators en van rijtuigen tot rails. Op dit moment zijn de fraaiste modellen in het museum tentoongesteld.

Vrijwilligers van het museum geven om het half uur een demonstratie. De locomotief uit de jaren 30 rijdt dan even enkele rondjes.