Nieuwsbrief mei 2024

Nieuwsbrief mei 2024.

Verhuizing van het Modelspoor Museum gaat niet door.

Het Modelspoor Museum in Sneek had grootse plannen met de nieuwbouw op de Hemmen naast het Bowlingcentrum de Stolp. Het had zo mooi moeten worden. Een groot modern gebouw met unieke belevenissen voor jong en oud, voor een onvergetelijk dagje uit.
Het museum had als beoogd gebruiker/huurder met de ontwikkelaar/verhuurder ruim 3 jaar geleden intenties vastgelegd voor de bouw en huur van een nieuw museum. Door een optelsom van oorzaken en veranderde omstandigheden is het helaas niet gelukt deze intenties om te zetten in een langjarige huurovereenkomst. Hierdoor kon het bestuur niet anders doen, dan een streep door de verhuisplannen zetten.

Het bestuur van het Modelspoor Museum gaat zich nu beraden over de verdere toekomst. De ambities van het Modelspoor Museum om het museum toekomstbestendig te maken blijven onverminderd bestaan. Voorlopig zit het museum nog in het monumentale pand van station Sneek aan de Dr. Bouwmaweg. Daar draaien de treintjes onvermoeibaar hun rondjes voor jong en oud.

Stenen actie van het Modelspoor Museum verlengd.

Het Modelspoor Museum zoekt stenen voor de bouw en inrichting van het nieuwe museum. Daarom is het museum een actie gestart waarbij men symbolisch een steen kan kopen. Omdat de verhuizing naar de nieuwe locatie niet doorgaat, moeten we op zoek naar een alternatief. De stenen actie blijft daarom van kracht. Het incasseren is uitgesteld tot juni/juli 2024. Tot die tijd kunnen mensen nog steeds een steen kopen.

Van een halve steen, een hoeksteen tot een hele steen. “Iedereen die een steentje bijdraagt aan onze nieuwe locatie krijgt er wat voor terug,” aldus Jan Willem van Beek, de directeur van het Modelspoor Museum. “De naam van elke koper wordt op een banner met stenen geprint. In het nieuwe museum komt deze banner te hangen.” De stenen kunnen gemakkelijk worden gekocht op www.modelspoormuseum.nl waar ook per steen alle tegenprestaties staan.
Heeft u al een steent gekocht en wilt u hem alsnog annuleren, stuur dan een mail naar management@modelspoormuseum.nl

Activiteiten in het museum en agenda 2024.

De expositie “Dineren tussen de rails”, eindigt op 1 juni 2024.
De expositie “De Lelylijn”, met ook vervoer met waterstof en de zweeftrein, eindigt 1 juni 2024.
De expositie “de TEE geschiedenis”, blijft te zien tot eind 2024.

Nieuwe exposities/activiteiten.

Eind juni 2024 komen 2 nieuwe tentoonstellingen: “Circus en circustreinen” en

“40 jaar Modelspoor Museum.”

6 juli t/m 1 september: KidsProject

In de zomervakantie plaatsen we weer het KidsProject in het museum, onze 15 meter lange houten speelbaan. Meer dan honderd houten treinen, wagons en bruggen staan op lage tafels om mee te spelen. En er is ook een leuke speurtocht door het museum. Genoeg voor uren speelplezier.
Treinen van hout zijn voor velen het begin van een mooie hobby. In de vakantie kunnen kinderen uren spelen met de grootste houten treinbaan van Nederland. Dan is een gedeelte van het museum gevuld met houten treinen, bruggen, stootblokken en stations. Zo wordt het bezoek aan het museum een feestelijk uitje voor het hele gezin. Toegang voor iedereen met een geldig kaartje voor het Modelspoor Museum.

Oktober:

Maand van de geschiedenis: thema Nep of niet…

23 en 24 november: Verkoopweekend

Verkoopweekend van modelspoortreinen en materiaal (foto is voorbeeld van 2023).

5 december: Sinterklaas activiteit in museum.
21 december 2024 t/m 5 januari 2025: Museum in Kerstsfeer.

Het bestuur zoekt een penningmeester ter versterking van het team. Interesse? Bel met Henk Leijstra, voorzitter, 06 538 353 88.

Vrijwillig(st)ers gezocht.
Vind je het leuk om met publiek om te gaan of heb je interesse in techniek? In het Modelspoor Museum vind je een fijne omgeving om als vrijwillig(st)er aan de slag te gaan. Niet voor niets worden de vrijwillig(st)ers door bezoekers vaak geroemd om hun klantvriendelijkheid.
Mocht je interesse hebben stuur dan een mail naar: museum@modelspoormuseum.nl