In het begin van de jaren vijftig besloot de NS dat de nog resterende stoomlocomotieven binnen enkele jaren vervangen zouden moeten worden. Hiertoe werden 280 diesellocomotieven besteld, die verdeeld over de series 2200 en 2400.De 150 locomotieven NS serie 2200 locomotieven waren gebaseerd van een beproefd Amerikaans ontwerp van de firma Baldwin. Met een maximumsnelheid van 100 km/h waren de 2200-en niet alleen geschikt voor de goederendienst, maar konden zij ook worden ingezet voor reizigerstreinen. Voor treinverwarming in de koude maanden werd er gebruikgemaakt van een verwarmingswagen met ingebouwde stoomketel. Bij aflevering waren de locs roodbruin geschilderd. Vanaf 1971 werd een deel overgeschilderd in de nieuwe huisstijlkleuren geel-grijs. Tussen 1972 en 1974 werden wegens een uitdunning van de goederendienst de eerste locs buiten dienst gesteld. Vanaf 1985 volgde afvoer op grotere schaal. Circa twintig locs zijn tot hun sloop roodbruin gebleven.
Weetje: De locomotieven serie 2200 waren voor langere tijd de sterkste diesellocomotieven die de NS bezat en zij droegen er toe bij, dat de laatste stoomlocomotief in januari 1958 buiten dienst gesteld kon worden.